Ga naar de inhoud

Vogelvrije voetgangers in Lisse (Kees van der Zwet)

Onlangs stond er in het LisserNieuws een ingezonden stuk. Erboven stond: Voetgangers in Lisse vogelvrij. Het eerste wat je je als bestuurder dan afvraagt is, heb ik een onveilige situatie gemist? En: moeten we er iets mee? In het verleden hebben we onveilige situaties opgelost door aanpassingen aan de weginrichting of aanvullende verkeersmaatregelen. Als het een goed idee is, doen we dat. De schrijfster van het stuk bleek het over de Westelijke Randweg te hebben, die je moet oversteken als je naar het Keukenhofbos wilt.

Verantwoordelijk

Het stuk raakte me wel. Als wethouder verkeer (voor wat betreft de uitvoering) ben ik immers verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Ik wil dan ook meteen duidelijk maken dat ons beleid er juist op gericht is om kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen. Fietsers, maar ook voetgangers. De inzet is juist om hen waar mogelijk te helpen met vrijliggende fietspaden, zogenoemde ‘fietssuggestiestroken’ (rood asfalt) en voetpaden. De schrijfster van het stuk ging vooral in op de zebrapaden.

Landelijk beleid

De gemeente neemt het landelijk beleid als leidraad. Het landelijk beleid is terughoudend met het aanleggen van zebrapaden binnen de bebouwde kom. In de praktijk blijken ze namelijk vooral schijnveiligheid te geven en zijn ze niet veiliger dan oversteken op een plek met alleen kanalisatiestrepen. Dat zijn stippellijnen van de ene naar de andere kant van de weg. Als mogelijke verklaring wordt gegeven dat zebrapaden binnen de bebouwde kom uitnodigen om voorrang te némen, ongeacht de verkeerssituatie op dat moment.

Schijnveiligheid

In het stuk in de krant noemt de schrijfster drie zebrapaden waar het wel goed gaat. Dit zijn veelgebruikte zebrapaden. Daarom is een zebrapad daar wel de beste optie. Op deze drie plekken vallen de zebrapaden goed op, andere verkeersdeelnemers verwachten ze op die plek en dat betekent dat automobilisten ook echt stoppen. Maar helaas betekent dit niet dat het op alle andere plekken ook zo zou gaan. Het laatste wat we willen is schijnzekerheid creëren voor voetgangers. En dus beoordelen we het per situatie.

Provinciale weg

De Westelijke Randweg is een heel drukke weg. Ik begrijp dat voetgangers dit geen prettig punt vinden om over te steken. Of een zebrapad daar tot meer veiligheid of juist schijnveiligheid leidt, is de vraag. Maar hoe dan ook kan de gemeente er niet over beslissen omdat de weg van de provincie is. In het verleden heeft die wel onderzocht of een voetgangers- en fietstunnel mogelijk zou zijn. Helaas vond de provincie de kosten op dat moment te hoog.

Contact

Ik had graag contact opgenomen met de schrijfster van het ingezonden stuk, maar dat is niet gelukt. Misschien bereikt deze column haar. Ze mag altijd contact met mij opnemen, net als andere inwoners van Lisse die een vraag of zorg hebben over verkeersveiligheid!

Kees van der Zwet, wethouder

k.vanderzwet@lisse.nl

Ga naar het begin