Ga naar de inhoud

Gratis? (Jasper Nieuwenhuizen)

Alles wordt duurder. Dat hebben we allemaal gemerkt de afgelopen jaren. De prijzen gingen buitengewoon hard omhoog. Gelukkig kosten sommige zaken helemaal geen geld: een praatje maken, elkaar ontmoeten en aandacht geven bijvoorbeeld. En dat geldt voor meer dingen.

Apps     

Onze jongste dochter heeft sinds een tijdje een telefoon en verbaast zich er regelmatig over dat sommige apps gratis zijn. Ik en mijn vrouw hebben haar uitgelegd dat de app betaald wordt door advertenties die je aandacht vragen en door gegevens van de gebruikers te delen met bedrijven. Ze ziet er niet zo’n probleem in, want je hoeft het product uit de reclame niet te kopen toch? Het gesprek vraagt duidelijk om wat verdieping en we leggen haar uit dat reclame ook onbewust en nog lang doorwerkt. En dat er heel slimme methoden worden gebruikt. Met een vernuftig, geautomatiseerd rekenmodel dat algoritme wordt genoemd, word je op je meest beïnvloedbare momenten met precies de juiste reclame bestookt.  

Bruiloft    

Afgelopen weekend vierden we de 50-jarige bruiloft van mijn ouders. Een mooie en niet vanzelfsprekende gebeurtenis, daar zijn we ons allemaal zeer bewust van. We genoten dus enorm, van het mooie weer en vooral van de gesprekken met elkaar. Mijn schoonzus is een enorme fan van een Nederlands warenhuis; ze kent werkelijk alle producten, van rookworst tot de nieuwe schoolcollectie. Die laatste is uiteraard weer net vernieuwd en de kinderen verheugen zich er al op om inkopen te doen voor het nieuwe schooljaar. Liefst nog voordat het huidige schooljaar afgelopen is. Mijn vrouw is sinds kort lid van het klantenpanel van dit warenhuis. Trots vertelde ze dat en ze vroeg terloops of schoonzus daar ook voor uitgenodigd is. ‘Nee’, zei die, enigszins teleurgesteld.

Klantenbinding    

Mijn broer had daar een rake analyse over. ‘Het algoritme zal wel berekend hebben dat dat geen nut heeft, want ze komt er elke week. Nog meer klantenbinding is gewoon niet mogelijk!’ Daar hadden wij geen moment aan gedacht, maar misschien gaat het met dat klantenpanel inderdaad helemaal niet (alleen) om productontwikkeling en nuttige adviezen. Waar we ons eerst heel uitverkoren voelden, voelde het na zijn opmerking toch anders aan. En waar we onze kinderen net hadden uitgelegd hoe je betaalt met je aandacht, lijkt het dat deze methode aan de onze was ontsnapt.

Nabeschouwing     

De dag na de bruiloft kregen we de appjes met foto’s en de nabeschouwing. U herkent dat ongetwijfeld. De conclusie was dat iedereen het naar zijn zin had gehad. Mijn ouders hadden genoten van alle aandacht en liefde om hen heen. Dát noem ik nou welbestede aandacht en nog gratis ook! En het doet mij beseffen: geef je aandacht vooral aan de juiste dingen.

Jasper Nieuwenhuizen, burgemeester
j.nieuwenhuizen@lisse.nl

Ga naar het begin