Tijdens een controle is schade ontdekt. Er zitten scheuren in de onderzijde van het rijdek. Ook laat het beton los.
Bij een inspectie in het voorjaar van 2025 is schade ontdekt aan de Halfwegsebrug in de Stationsweg. Uit vervolgonderzoek blijkt dat de draagkracht van de brug is afgenomen. Sinds 18 augustus geldt daarom een maximale aslast van 8 ton. Zware vrachtauto’s en touringcars mogen tijdelijk geen gebruikmaken van de brug.
De gemeente laat in het weekend van zaterdag 15 november 2025 belastingproeven uitvoeren op de Halfwegsebrug in Lisse. De brug is daarom afgesloten voor al het verkeer van zaterdag 15 november 08.00 uur tot en met zondag 16 november 23.59 uur.
Sinds eind augustus is de brug uitgerust met speciale meters die scheurvorming tot op 0,1 millimeter nauwkeurig volgen. Tijdens de proef wordt ook de hoogte en eventuele verzakking van de brug gemeten en visueel gemonitord.
De proef bestaat uit twee delen: eerst rijden twee vrachtwagens met oplopend gewicht langzaam over de brug. Daarna worden dezelfde vrachtwagens 24 uur lang boven op de brug geparkeerd. Uiteraard blijft de brug in geval van nood toegankelijk voor hulpdiensten. De nood- en hulpdiensten zijn hiervan op de hoogte.
De eerste resultaten worden over ongeveer drie weken verwacht. Op basis daarvan stelt de gemeente een herstelplan op voor de brug.
Tijdens een controle is schade ontdekt. Er zitten scheuren in de onderzijde van het rijdek. Ook laat het beton los.
Voertuigen mogen maximaal 8.000 kilogram per as belasten op een bepaald stuk weg. Dit betekent dat een voertuig per as niet meer dan 8 ton mag wegen. Het totaalgewicht van het voertuig maakt niet uit. Dit komt vooral voor bij zwaardere voertuigen in het beroepsvervoer, zoals:
De daadwerkelijke aslast hangt af van de belading, de asconfiguratie (enkel, dubbel, tridem) en de verdeling van het gewicht. Lijnvervoer zoals de bussen van Qbuzz en hulpdiensten kunnen gewoon over de brug rijden.
Er zijn tijdelijke verkeersborden geplaatst. Ook is er een officieel verkeersbesluit genomen om weggebruikers te waarschuwen.
Er is geen omleidingsroute ingesteld, omdat het om een beperkte groep gebruikers gaat en het betreffende verkeer verschillende omleidingsroutes kan nemen. De informatie is doorgegeven aan de navigatiesystemen. Bij het gebruik van navigatiesystemen zullen de meeste gebruikers automatisch worden omgeleid.
Ja, er is een extra technisch onderzoek gestart. Zo wordt duidelijk hoe ernstig de schade is en of de brug gerepareerd of vervangen moet worden. We verwachten de uitkomst van dit onderzoek in het vierde kwartaal van 2025.
Wij werken samen met de gemeente Noordwijk, hulpdiensten en vervoerders om alles veilig te regelen.
Nee, de aslimiet is tijdelijk. Na het onderzoek wordt besloten of de brug wordt hersteld of vervangen. Daarna wordt de maatregel opgeheven.
Ja, dat is veilig.
Voor meer informatie en andere vragen kunt u contact opnemen via telefoonnummer 14 0252.