Hoogwaardig Openbaar Vervoer Noordwijk - Schiphol
De provincies Noord- en Zuid-Holland, regio Holland Rijnland, vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse en Haarlemmermeer willen de regionale bereikbaarheid vergroten. Dat geldt ook voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
De komende jaren werken deze partijen daarom samen aan een betere, snellere en frequentere hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Noordwijk en Schiphol. Deze verbinding zorgt voor meer bussen, met een betere aansluiting op de treinen, goede haltevoorzieningen en een goede aansluiting van toekomstige nieuwbouwwijken op het openbaar vervoer.
Iedere wegbeheerder (waaronder de gemeente Lisse) is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de maatregelen op zijn eigen wegennet.
In Lisse gaat het om:
- Een nieuwe brug voor bussen, fietsers en voetgangers over de Ringvaart.
- Inpassing van de buslijn in De Waterkanten.
- Aanpassingen aan het bestaande wegennet.
Ontwerpbestemmingsplan Lisse en PIP Haarlemmermeer
Een belangrijk onderdeel van het HOV-project is een nieuwe brug over de Ringvaart ter hoogte van het Fioretti College in Lisse (zie hieronder). De brug over de Ringvaart ligt binnen de gemeente Haarlemmermeer. Het deel naar de brug toe vanaf de Sportlaan tot aan de oever, ligt in de gemeente Lisse. Voor een veilige inpassing wordt ook de Sportlaan aangepast.
Nieuwe brug over de Ringvaart
In het eindbeeld loopt de HOV busroute vanaf de Oranjelaan en vervolgens de Sportlaan en een nieuwe brug over de Ringvaart ter hoogte van het Fioretti College verder naar Lisserbroek. De samenwerkende partijen hebben eerder een besluit genomen over deze HOV-brug over de Ringvaart. Het betreft een lage, beweegbare brug met een baan voor het busverkeer, een fietspad en een voetpad.
Op dit moment wordt het ontwerp van de brug opgesteld en vinden de benodigde onderzoeken plaats. Dit wordt door de provincie Noord-Holland gedaan, aangezien de Ringvaart in Noord-Holland ligt en de brug in eigendom en beheer bij Noord-Holland komt. Meer informatie is te vinden op de website van de provincie.
HOV-verbinding door De Waterkanten
Voor een goede, verkeersveilige inpassing, zijn er aanpassingen nodig aan de Sportlaan en de Oranjelaan. De straat is in zijn huidige vorm daar niet voor geschikt. Het doel is om te komen tot een goede inpassing, die verkeersveilig is en die voldoet aan de doelstellingen van de HOV-verbinding. Hiervoor is een variantenstudie uitgevoerd, in participatie met de omgeving.
Wat hebben we gedaan?
- Begin 2020: in een startbijeenkomst is de omgeving uitgenodigd mee te denken over mogelijke oplossingen voor een veilige inpassing. Dit heeft geleid tot heel veel ideeën.
- In de zomer van 2020 hebben we twee kansrijke varianten aan de omgeving voorgelegd. We hebben gevraagd welke van die twee varianten de voorkeur heeft, en welke verbeteringen daarin nog werden gezien. We ontvingen daar ruim 100 reacties op. Uit uw reacties kwam een voorkeur naar voren voor de variant waarin de ontsluiting van uw wijk via Sportlaan blijft lopen en de Sportlaan aansluit met een rotonde op de Oranjelaan.
- Dit hebben we vervolgens vertaald naar een voorkeursvariant. We hebben de ontvangen reacties zoveel mogelijk hierin meegenomen. De voorkeursvariant hebben we in de zomer van 2021 weer voorgelegd aan de omgeving, met de mogelijkheid daarop te reageren.
- Het college heeft op 16 november 2021 de voorkeursvariant vastgesteld.
- Bij de “documenten” onderaan deze pagina vindt u: een notitie met de achtergrond en onderbouwing van de voorkeursvariant, de ontwerptekening en de door het college vastgestelde inspraaknota.
- Op 22 november 2021 was er een informatieavond over de HOV-aanpassingen en over de ontwikkeling van Veld 4 van de Waterkanten. De presentatie over de HOV staat hieronder. De overige presentaties zijn te vinden op de pagina over waterkanten.
- Het college heeft op 16 november 2021 ook besloten om de volgende ontwerpfase te starten. In deze fase worden de maatregelen in meer detail uitgewerkt en ingepast in de omgeving.
- De aanpassingen aan de Sportlaan en de aansluiting op de nieuwe brug over de Ringvaart passen niet binnen het huidige bestemmingsplan. Om de uitvoering van de maatregelen (juridisch) mogelijk te maken is er een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan is in december 2024 vastgesteld door de raad.
Waar staan we nu?
Op dit moment zijn we bezig met het optimaliseren van de voorkeursvariant die in 2021 is vastgesteld.
Aanpassingen aan het bestaande wegennet
Overige aanpassingen voor de buscorridor zijn:
- Bochtverruiming Rooversbroekdijk en Ruishornlaan
- Optimalisatie van de verkeerslichten in de Gladiolenstraat/Oranjelaan voor een goede doorstroming
- Opwaardering van een aantal haltes tot R-net halte, waarvan de centrumhalte Hyacinthenstraat inmiddels is gerealiseerd