Ga naar de inhoud

Vooraankondiging voorbereiding:

Publicatiedatum:
dinsdag 14 november 2023
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
overige overheidsinformatie



Vooraankondiging voorbereiding:

 

  • -

    Bestemmingsplan “Veegplan Lisse” waarin de verleende (uitgebreide) omgevingsvergunningen worden verwerkt;

  • -

    “Crisis- en herstelwet bestemmingsplan aanvullende bouw- en gebruiksregels Lisse” waarin het huidige kruimelgevallenbeleid en het huidige arbeidsmigrantenbeleid worden verwerkt en

  • -

    Eerste wijziging van het omgevingsplan waarmee de bruidsschatregels die in het omgevingsplan van rechtswege zitten technisch in beheer kunnen worden genomen in het omgevingsplan Lisse.

     

Artikel 1.3.1 Bro

 

Burgemeester en wethouders van Lisse geven overeenkomstig artikel 1.3.1. van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) te kennen dat er twee bestemmingsplannen worden voorbereid:

 

  • -

    het “Veegplan Lisse” waarin alle onherroepelijk geworden verleende Wabo omgevingsvergunningen (met toepassing van de uitgebreide procedure) in een bestemmingsregeling worden vastgelegd en

     

  • -

    een bestemmingsplan verbrede reikwijdte op basis van de Crisis- en herstelwet (Chw-plan aanvullende bouw- en gebruiksregels) waarin het huidige kruimelgevallenbeleid in een bestemmingsregeling wordt vastgelegd en waarin de huidige beleidsregel “Ruimtelijke randvoorwaarden logiesgewijze huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten Duin- en Bollenstreek” met een dynamische verwijzing raadpleegbaar wordt gemaakt.

     

Verder geven burgemeester en wethouders van Lisse overeenkomstig artikel 16.29 van de Omgevingswet juncto artikel 1.3.1 van het Bro te kennen dat een eerste wijziging van het omgevingsplan van rechtswege wordt voorbereid:

 

  • -

    met deze wijziging worden de bruidsschatregels technisch in beheer genomen.

     

Inleiding

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Alle gemeenten hebben dan het omgevingsplan van rechtswege (ook wel het tijdelijk deel omgevingsplan genoemd). Hierin zitten onder andere alle geldende bestemmingsplannen en de bruidsschatregeling (de gedecentraliseerde Rijksregels). Het omgevingsplan van rechtswege is vanaf 1 januari 2024 in te zien in het Omgevingsloket (het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)). Hieraan worden alle nieuwe aanvragen en initiatieven getoetst.

 

Aanleiding

In voorbereiding op de Omgevingswet bleek uit een inventarisatie dat er 21 (uitgebreide) Wabo-omgevingsvergunningen nog niet zijn omgezet naar een definitieve juridische regeling in een bestemmingsplan. Dit betekent dat deze omgevingsvergunningen op 1 januari 2024 niet zichtbaar zijn in het Omgevingsloket en dus ook niet in het omgevingsplan van rechtswege. Het is belangrijk om de juridische regels op orde te hebben op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

 

Verder worden op dit moment veel initiatieven die niet passen in het geldende bestemmingsplan toegestaan met toepassing van het kruimelgevallenbeleid. Dit beleid is voor inwoners en ondernemers niet in te zien via het Omgevingsloket, omdat dit beleid als los beleidsdocument naast het omgevingsplan van rechtswege blijft bestaan. Daarnaast betekent het dat initiatieven die niet in het omgevingsplan van rechtswege passen, maar wel altijd vergund werden op basis van het kruimelgevallenbeleid, met de komst van de Omgevingswet een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) worden. Daarom is ervoor gekozen om het kruimelgevallenbeleid om te zetten naar een juridische regeling in een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet om alvast voor te sorteren op de juridische regels die uiteindelijk een plek dienen te krijgen in het permanente omgevingsplan. Een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte is niet hetzelfde als een omgevingsplan, maar hierbij kan al wel gebruik worden gemaakt van de ruimte die de Omgevingswet biedt om bepaalde regelgeving flexibeler in te vullen. Ook wordt in dit Chw-plan een (dynamische) verwijzing opgenomen naar het geldende arbeidsmigrantenbeleid.

 

Om een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte op te kunnen stellen, wordt het ministerie van Binnenlandse Zaken gevraagd om het hele grondgebied van Lisse hiervoor aan te wijzen.

 

Doel

Het is belangrijk om de juridische regels op orde te hebben op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Dit schept duidelijkheid voor onze plantoetsers, maar het geeft ook duidelijkheid en een betere juridische borging van de verleende vergunningen aan de initiatiefnemers.

 

Het opstellen van een Chw-plan geeft de gemeente de mogelijkheid om een ander type bestemmingsplan op te stellen dat meer aansluit bij de toekomstige structuur en systematiek van het omgevingsplan. Ook zijn er meer mogelijkheden om de juridische regeling flexibeler in te vullen.

 

Voordat de gemeente verder aan de slag kan gaan met de juridische regels uit de bruidsschat dient de gemeente deze regeling technisch in beheer te nemen. Ook hiermee wil de gemeente alvast voorbereid zijn op de daadwerkelijke ingebruikname vanaf 1 januari 2024. Op dat moment is de gemeente in staat onderdelen van juridische regelingen te wijzigen in het omgevingsplan van rechtswege naar het permanente omgevingsplan.

 

Plangebied

In het “Veegplan Lisse” worden in totaal 21 verleende Wabo omgevingsvergunningen op diverse locaties binnen het grondgebied van de gemeente Lisse verwerkt in een bestemmingsregeling.

 

Het Chw-plan en de eerste wijziging van het omgevingsplan beslaan het gehele grondgebied van de gemeente Lisse.

 

Indienen van zienswijzen op dit moment niet mogelijk

Op grond van artikel 1.3.1, lid 2 Bro wordt hier gemeld dat er:

  • -

    geen stukken ter inzage liggen;

  • -

    geen gelegenheid wordt geboden zienswijzen omtrent dit voornemen naar voren te brengen en

  • -

    geen onafhankelijke instanties in de gelegenheid worden gesteld advies uit te brengen over dit voornemen. Het wettelijk overleg conform artikel 3.1.1. Bro met de ketenpartners doen we gelijktijdig met de zienswijzeperiode. Dit komt later in de procedure aan de orde.

     

Inspraak

Voor alle drie de plannen wordt geen inspraakprocedure gevolgd, omdat het hier slechts gaat om de verwerking van eerder verleende omgevingsvergunningen waarbij de vergunde situatie in een juridische regeling in het bestemmingsplan wordt vastgelegd. Voor het Chw-plan geldt dat het huidige kruimelgevallenbeleid in een juridische regeling wordt verwoord in het bestemmingsplan en dat met een dynamische verwijzing het huidige arbeidsmigrantenbeleid raadpleegbaar is.

 

Informatie

Voor meer informatie over deze vooraankondiging kunt u contact opnemen met het Domein Ruimtelijke ontwikkeling via telefoonnummer 14 0252.

Ga naar het begin