Ga naar de inhoud

Verordening op de Raadscommissies gemeente Lisse 2024

Publicatiedatum:
woensdag 28 februari 2024
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
algemeen verbindend voorschrift (verordening)



Verordening op de Raadscommissies gemeente Lisse 2024

De raad van de gemeente Lisse,

 

Gelet op artikel 82 van de Gemeentewet,

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 8 januari 2024 met als onderwerp Verordening op de Raadscommissies Lisse 2024,

 

Gezien het advies van de raadscommissie,

 

Besluit:

 

Vast te stellen de Verordening op de Raadscommissies gemeente Lisse 2024:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Lid: lid van een raadscommissie;

  • Voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • Raadscommissie: een commissie ingesteld door de raad op grond van artikel 82 gemeentewet;

  • Commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • Griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • Vergadering: openbare vergadering van een raadscommissie;

  • Wet: Gemeentewet.

Artikel 2 Instelling raadscommissies

  • 1.

    De raad kent de volgende raadscommissies:

    • a.

      De algemene raadscommissie;

    • b.

      De beeldvormende raadscommissie.

  • 2.

    De algemene raadscommissie houdt zich bezig met alle beleidsterreinen, die de beleidsontwikkeling, uitvoering en controle van gemeente-wettelijke taken betreffen;

  • 3.

    De beeldvormende raadscommissie vormt zich door uitwisseling van kennis en informatie een beeld over beleidsonderwerpen ter voorbereiding op de oordeelsvorming en advisering in de raadscommissie en de besluitvorming in de raad.

Artikel 3 Taken raadscommissies

  • 1.

    De algemene raadscommissie heeft de volgende taken:

    • a.

      Het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, tweede lid genoemde beleidsterreinen.

    • b.

      Het uitbrengen van een advies aan de raad uit eigener beweging.

    • c.

      Het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van onderwerpen bedoeld onder a en b.

  • 2.

    De beeldvormende raadscommissie geeft geen advies. Zij vormt zich door uitwisseling van kennis en informatie een beeld over:

    • a.

      Beleidsonderwerpen die een BOB-procedure doorlopen;

    • b.

      Maatschappelijke opgaven;

    • c.

      Beleidsonderwerpen die in het kader van de voorbereiding of wijziging van beleid vragen om een uitwisseling van kennis en informatie tussen college en raad en/of tussen raad en samenleving;

    • d.

      Onderzoeken van de rekenkamer.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    Alle raadsleden zijn lid van de raadscommissies.

  • 2.

    De raad kan op voordracht van een fractie ook commissieleden, niet-zijnde raadslid benoemen in de raadscommissies, mits zij voldoen aan de vereisten zoals opgenomen in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet en mits zij tijdens de laatste raadsverkiezingen op de kandidatenlijst van de desbetreffende fractie hebben gestaan.

  • 3.

    Tijdens een vergadering van de algemene raadscommissie mogen maximaal drie leden van elke in de raad vertegenwoordigde fractie aan tafel zitting nemen, waarvan in ieder geval één lid raadslid is. Per onderwerp voert één vertegenwoordiger van de fractie het woord.

  • 4.

    In afwijking van artikel 4, derde lid, wordt bij een beeldvormende raadscommissie geen maximum gesteld aan het aantal leden dat per fractie aan tafel zit. De in de raad vertegenwoordigde fracties zijn vrij raadsleden en/of commissieleden niet-zijnde raadslid aan te wijzen voor deelname aan de vergadering.

Artikel 5 Benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      Het leiden van de vergadering;

    • b.

      Het handhaven van de orde;

    • c.

      Het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      Hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers van een raadscommissie eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 15 van de wet gestelde eisen.

  • 3.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt als de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd, dit schriftelijk aan de raad meedeelt.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter, zijn plaatsvervanger en een commissielid, niet zijnde raadslid ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid, niet-zijnde raadslid, de voorzitter en zijn plaatsvervanger kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege het lidmaatschap van de commissieleden, niet-zijnde raadslid, die op voordracht van die fractie zijn benoemd.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    De griffier wijst ter ondersteuning van een raadscommissie een medewerker van de griffie aan als commissiegriffier.

  • 2.

    De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door de griffier of een door de griffier aangewezen medewerker van de griffie.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

  • 5.

    De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1.

    Het presidium stelt het vergaderschema van de raadscommissies vast.

  • 2.

    De raadscommissies vergaderen één keer in de maand op woensdagavond.

  • 3.

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen doorgaans aan 20.00 uur en vinden plaats in het gemeentehuis.

  • 4.

    De raadscommissies vergaderen voorts als de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 5.

    Wanneer het niet lukt alle agendapunten tijdens de vergadering te behandelen, kan de voorzitter in overleg met de raadscommissie besluiten de vergadering te schorsen en voort te zetten tijdens de daaropvolgende avond.

  • 6.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 9 Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    Het presidium stelt de voorlopige agenda van de raadscommissies vast.

  • 2.

    De voorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, tijdstip en de plaats van de vergadering en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen en met de daarbij behorende stukken naar de leden zenden.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het tweede en derde lid, is artikel 11, derde lid van toepassing.

Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor eenieder beschikbaar gesteld. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3.

    Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.

Artikel 11 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering van een raadscommissie wordt door aankondiging in een in de gemeente verspreid huis-aan-huisweekblad en door plaatsing op de gemeentelijke website openbaar gemaakt.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      De datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      De wijze waarop en de plaats waar eenieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      De mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 15.

  • 3.

    Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de website van de gemeente geplaatst.

  • 4.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

 

Paragraaf 2 Vergadering

Artikel 12 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 13 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 14 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Na de opening van de vergadering kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over onderwerpen die betrekking hebben op het beleidsterrein waar de commissie over gaat.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      Een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      Benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      Een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit ten minste 2,5 uur voor aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4.

    De inspreker geeft toestemming voor het verwerken van zijn persoonsgegevens op grond van de AVG. Daartoe levert de inspreker voorafgaand aan de vergadering het daartoe bestemde formulier ingevuld en ondertekend in bij de griffie.

  • 5.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 6.

    Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 7.

    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 8.

    De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

Artikel 15 Vaststelling agenda

  • 1.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast.

  • 2.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen, onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 3.

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 16 Besluitenlijst of verslag

  • 1.

    Een commissiegriffier draagt zorg voor de verslaglegging in de vorm van een concept besluitenlijst. Van de beeldvormende raadscommissie wordt een verslag gemaakt.

  • 2.

    De concept-besluitenlijst of het verslag van de voorgaande vergadering wordt binnen een week na de desbetreffende vergadering ter kennisname naar de raad en het college verzonden.

  • 3.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst of het verslag aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat besloten en/of besproken is. Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 4.

    De besluitenlijst moet inhouden:

    • a.

      De namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben.

    • b.

      Een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      Een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;

    • d.

      Een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de leden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de leden die zich niet uitgelaten hebben.

    • e.

      Bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 25 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 5.

    In het begin van de vergadering wordt de besluitenlijst of het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 6.

    De vastgestelde besluitenlijst of het verslag wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 17 Lijst van toezeggingen

  • 1.

    Alle toezeggingen die door het college in de commissies zijn gedaan, worden opgenomen in de lijst van toezeggingen.

  • 2.

    In principe worden de toezeggingen door het college afgedaan vóór de eerstvolgende commissievergadering, tenzij dit door de aard van de toezegging niet mogelijk is. Dit staat dan vermeld bij de toezegging op de lijst.

Artikel 18 Vragenronde

  • 1.

    Commissieleden kunnen bij het agendapunt Vragenronde vragen stellen aan het college over onderwerpen die tot het beleidsterrein van de raadscommissie behoren.

  • 2.

    Technische vragen over een voorstel of onderwerp op de agenda van een raadscommissie worden in beginsel voorafgaand aan de vergadering gesteld aan de ambtenaar die daarover gaat.

Artikel 19 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een lid voert in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 20 Presentaties

  • 1.

    Presentaties over een voorstel of onderwerp vinden in beginsel plaats in de beeldvormende raadscommissie. Daartoe wordt tijdig een voorstel gedaan aan het presidium.

  • 2.

    Er kunnen meerdere presentaties op één avond plaatsvinden.

  • 3.

    Een presentatie kan op verzoek van de raad, het college, de burgemeester of het presidium worden gegeven.

  • 4.

    Een lid kan naar aanleiding van een presentatie verdiepende vragen stellen ter verduidelijking van het aanhangige onderwerp.

Artikel 21 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden. Over dit voorstel beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 22 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid van de raadscommissie kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 23 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      De voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      Een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

    • c.

      De commissieleden met elkaar debatteren.

  • 2.

    De voorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door de voorzitter het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 24 Beraadslaging

  • 1.

    De beraadslaging van de raadscommissie is gericht op overleg, oordeelsvorming of advisering.

  • 2.

    De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 3.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen om het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    De raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 26 Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is behandeld, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies. In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

  • 4.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

 

Paragraaf 3 Besloten vergadering

Artikel 27 Algemeen

Op een besloten vergadering is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 28 Besluitenlijst of verslag

  • 1.

    De concept-besluitenlijst of het-verslag van een besloten vergadering wordt niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 2.

    De concept besluitenlijst of het -verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op de besluitenlijst of het verslag.

  • 3.

    De vastgestelde besluitenlijst of het -verslag wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 29 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

 

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 30 Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de persvrijheid aantasten.

Artikel 32 Gebruik mobiele telefoons e.d.

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen alleen toegestaan als er geen inbreuk wordt gemaakt op de orde van de vergadering.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 33 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 34 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie en wordt aangehaald als de ‘Verordening op de raadscommissies Lisse 2024.’

Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de raadscommissies 2020 die was vastgesteld bij raadsbesluit op 16 september 2020.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 25 januari 2024,

Mw. drs. M.G.J. Veeger

Griffier

Mw. A.W.M. Spruit

Voorzitter

Ga naar het begin