Tijdelijke afsluiting Kanaalstraat op zaterdagen vanaf 10.00u, van 1 maart tot en met 31 december 2021

maandag 1 maart 2021
Verkeersbesluiten

Logo Lisse

Z-21-165401

burgemeester en wethouders van Lisse

Aanleiding

De Kanaalstraat, het gedeelte gelegen tussen de Molenstraat/Koninginneweg en de Meer en Houtstraat, is een zeer druk bezochte winkelstraat midden in het centrum. Al jaren geldt hier een verbod op gemotoriseerd verkeer. Uitgezonderd de venstertijd (laad- en lostijden) van 07.00u tot 10.00u op zaterdag, bestemmingsverkeer en fietsers.

Het zijn de fietsers die voor (+ het gevoel van) onveiligheid van het winkelend publiek zorgen. Daarom gaan we dit deel van de Kanaalstraat op zaterdag vanaf 10 uur fysiek afsluiten.

Het is aannemelijk dat de mensen massaal naar het winkelgebied komen. Het is dan ook noodzakelijk om de extra verkeersmaatregel te nemen. Zo vergroten we niet alleen de verkeersveiligheid voor het (winkelend)publiek maar ook om de 1.5 meter samenleving te faciliteren. De afsluiting geldt op de zaterdagen van 1 maart tot 31 december vanaf 10.00 u.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Kanaalstraat, het gedeelte gelegen tussen de Molenstraat /Koninginneweg en de Meer en Houtstraat wordt zeker op zaterdagen zéér druk bezocht. Het is er smal en er zijn aan weerszijden winkels;

In het bollenseizoen ligt Lisse op de fiets en auto route waardoor veel extra bezoekers even door het centrum wandelen;

Tijdens de opening van het Keukenhof (mrt-mei) komen mensen na afloop van het bezoek aan de Keukenhof naar dit deel van het centrum in Lisse;

Het d.m.v. een smalle doorgang aansluitende winkelgebied “Blokhuis” is ook voor alleen wandelend publiek;

Afgelopen jaar 2020 is het afgezet met een hek voor de fietsers en dit is naar wens verlopen;

Ondertussen is de 1,5 meter samenleving daarbij gekomen en willen we de voetganger nog beter faciliteren door meer ruimte te geven;

De Kanaalstraat tussen de Molenstraat/Koninginneweg en de Meer en Houtstraat is bedoeld als winkelstraat;

Omdat het fietsende verkeer som hardnekkig blijft volhouden wordt er tijdelijk een aan weerskanten een hek geplaatst met de bebording;

De bevoorrading kan plaatsvinden d.m.v de al geldende venstertijden;

De (verkeers) veiligheid van het (winkelend) publiek wordt groter wanneer de Kanaalstraat op het genoemde deel fysiek wordt afgesloten met een dranghek met daarop een C1 bord en de eventuele inzet van een ‘hekbewaker’;

Het is op deze plek voor bevoorrading eenrichtingsverkeer van oost naar west, dus van de Koninginneweg naar de Meer en Houtstraat;

De hekken met C1 bord worden neergezet conform tekening;

De betreffende wegen, waarop de bepalingen van dit besluit betrekking hebben openbaar zijn, binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij de gemeente Lisse;

Het instellen van een definitieve afsluiting voor fietsers wordt meegenomen in het mobiliteitsplan. Zo kunnen we de ervaringen/evaluatie van 2020 en 2021 daarin meenemen en tot een zorgvuldig besluit komen;

Er heeft overleg met de verkeersadviseur van de politie plaatsgevonden, eenheid Den Haag en deze heeft een algemeen geldend advies gegeven.

BESLUIT

het plaatsen van C1 borden van 1 maart tot en met 31 december 2021 op het hek aan het begin van de Kanaalstraat kruising met de Molenstraat/Koninginneweg en bij de kruising met de Meer en Houtstraat, conform tekening;

Lisse, 15 februari 2021

Namens het college van Lisse,

W. van der Wolf

medewerker verkeer

Mededelingen

Mogelijkheid van bezwaar/voorlopige voorziening

Bezwaar

Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum ervan een bezwaarschrift indienen. U richt het bezwaar aan het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft, het college of de burgemeester van Lisse, Postbus 200, 2160 AE Lisse.

Uw bezwaarschrift bevat de volgende informatie:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent;

- de reden(en) van uw bezwaar;

- uw handtekening.

Een bezwaarschrift kan schriftelijk en via het e-loket digitaal, maar niet per e-mail worden ingediend. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Overigens kunnen ook andere belanghebbenden bezwaar maken tegen dit besluit.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u tegelijkertijd met of na indiening van uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen.

U dient dit verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Hiervoor betaalt u griffiekosten.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.