Ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsweg 1-3, Lisse’ ter inzage

Ruimtelijke plannen

Ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsweg 1-3, Lisse’ ter inzage

Logo Lisse

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse maken in overeenstemming met artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) bekend dat zij op 8 juni 2021 hebben besloten het ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsweg 1-3, Lisse’ en de ‘ontwerp- omgevingsvergunning Stationsweg 1-3, Lisse’ gecoördineerd in procedure brengen en voor een ieder ter inzage te leggen.

Plangebied

Het plangebied is gelegen aan de Stationsweg 1-3 te Lisse. De planlocatie is kadastraal bekend onder gemeente Lisse, sectie C, percelen 2918 en 2919 (oppervlakte 3.620 m²).

De locatie is gelegen ten westen van de kern Lisse, te midden van bollenvelden die de 'open buffer' vormen tussen de kern en landgoed de Keukenhof. Afgezien van deze bollenvelden wordt de locatie als volgt begrensd:

• Noordzijde: Stationsweg.

• Oostzijde: Westelijke Randweg (N208).

• Zuidzijde: sportvelden.

• Westzijde: Van Lyndenweg

Inhoud plan

Het plan omvat een herbouw van de aangebouwde bollenschuur en hierin vier appartementen te realiseren. De bollenschuur en de beukenhagen aan de noordoost- en zuidwestzijde zijn in het voorliggende bestemmingsplan met de dubbelbestemmingen 'Waarde - Cultuurhistorie 1' en 'Waarde - Cultuurhistorie 4' als beeldbepalende objecten aangemerkt. In de redengevende omschrijving van Dorp, Stad & Land d.d. 12 oktober 2020, die als bijlage bij de toelichting is gevoegd, is aandacht voor de beschrijving en waardering van de beeldbepalende objecten.

De monumentale Hoeve De Wolff wordt gerenoveerd/gerestaureerd en blijft in gebruik als één woning. Met de beoogde herontwikkeling is er aandacht voor de monumentale waarden van de hoeve en het unieke ensemble dat deze hoeve samen met de bollenschuur vormt.

De architect heeft een ontwerp voor de herontwikkeling van de planlocatie opgesteld. In dit ontwerp zijn uitgangspunten als het behoud van de hagen, het behoud van de watergang (oostzijde van het plangebied), behoud van de entree aan de zijde van de Stationsweg, een ontwerp als één kavel, het zicht op De Wolff en de oriëntatie in de lengterichting van de kavel verwerkt.

Het midden van het perceel wordt ingericht als een gemeenschappelijk erf. Aan de noordoostzijde van dit erf is een bijgebouw, behorende bij zowel de bestaande als de nieuwe woningen, beoogd. Bij de positionering van dit bijgebouw is rekening gehouden met het zicht op het bebouwingsensemble (monument en bollenschuur) vanaf de openbare weg. Het bijgebouw bestaat uit garages/carports en een (gemeenschappelijke) berging.

De entree tot het erf aan de zijde van de Stationsweg blijft behouden. De inrit bevindt zich in zowel de huidige als de toekomstige situatie buiten de plangrens.

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Stationsweg 1-3, Lisse’ en de ontwerp omgevingsvergunning ‘Stationsweg 1-3, Lisse, liggen vanaf woensdag 16 juni 2021 tot en met dinsdag 27 juli 2021 ter inzage.

Inzien

U kunt het ontwerpbestemmingsplan plan inzien op het Gemeentehuis in Lisse. Vanwege de coronamaatregelen wordt er alleen op afspraak gewerkt. Indien u het plan fysiek wenst in te zien kunt u contact opnemen met Fedor Jansen of Josephine Braam van de afdeling Ruimte.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp omgevingsvergunning kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Op www.lisse.nl onder– “Inwoners en ondernemers” - “Bouwen en Wonen” – “Bestemmingsplannen” – “Ter Inzage” – “ontwerpbestemmingsplan Stationsweg 1-3, Lisse” vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp omgevingsvergunning.

Zienswijzen

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp omgevingsvergunning ter inzage liggen, kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Lisse, Heereweg 254, 2161 BS Lisse, telefoon 14-0252.

U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Lisse via emailadres: gemeente@lisse.nl

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Fedor Jansen en Josephine Braam van de afdeling Ruimte via 14-0252 of via de email: f.jansen@htlsamen.nl en j.braam@hltsamen.nl.