Ontwerpbestemmingsplan “Geestwater, Lisse” en ontwerp-beeldkwaliteitsplan “Architectuur Geestwater – Samen leven met het landschap” ter inzage

dinsdag 5 december 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse maken in overeenstemming met artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend, dat het ontwerpbestemmingsplan “Geestwater, Lisse” met identificatienummer NL.IMRO.0553.BPGeestwater-onx1 en het ontwerp-beeldkwaliteitsplan ‘Architectuur Geestwater – Samen leven met het landschap” voor een ieder ter inzage ligt.

Het plangebied bevindt zich aan de zuidwestelijke zijde van Lisse. De locatie bestaat uit twee delen, de Geestwaterpolder en Dever-Zuid. Aan de noordzijde grenst de locatie aan bedrijventerrein Dever, aan de oostzijde liggen de woonwijken LisseRond en Poelpolder. Aan de westzijde grenst de locatie aan het bollengebied. Het plangebied wordt concreet begrensd door de Tweede Poellaan, Rooversbroekdijk en Ruishornlaan in het zuidoosten.

Inhoud plan

Het plan gaat over de bouw van 459 woningen (waarvan 9 Greenportwoningen) en een hoogwaardige openbare ruimte met landschapspark. Er wordt als het ware een nieuwe landschappelijke dorpsrand ontwikkeld. Het wordt een groene wijk, met veel ruimte voor water, groen en bomen. Daarbij wordt ingezet op het ontwikkelen van een inclusieve wijk met verschillende prijscategorieën en woningtypes.

Het plangebied valt binnen diverse bestemmingsplannen. In de geldende bestemmingsplannen heeft de locatie grotendeels een agrarische bestemming. Daarom is een herziening van de verschillende geldende bestemmingsplannen noodzakelijk. Door het voorliggende bestemmingsplan wordt de voorgenomen ontwikkeling wel mogelijk. Eind 2022 is het concept-ontwerpbestemmingsplan voorgelegd aan de wettelijke vooroverlegpartners. Hierdoor is het bestemmingsplan op diverse punten aangepast. De beantwoording van de binnengekomen vooroverlegreacties is vastgelegd in de vooroverlegnota. Daarnaast is de afgelopen maanden verder gewerkt aan het bestemmingsplan en is een ontwerp-beeldkwaliteitsplan opgesteld. Het beeldkwaliteitsplan is geschreven als een richtinggevend document voor de planbegeleiding bij de ontwikkeling van Geestwater. Het beeldkwaliteitsplan legt architectonische principes uit, geeft richting aan de planbegeleiding en nodigt initiatiefnemers uit om in gesprek te gaan over mogelijkheden. Het beeldkwaliteitsplan betreft een aanvulling op de bestaande Welstandsnota.

Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerp-beeldkwaliteitsplan liggen vanaf woensdag 6 december 2023 tot en met dinsdag 16 januari 2024 ter inzage.

Inzien

U kunt het ontwerpbestemmingsplan en ontwerp-beeldkwaliteitsplan inzien in het gemeentehuis van Lisse.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl. Op www.lisse.nl onder ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’- ‘Ter inzage’ – ‘Ontwerpbestemmingsplan ‘Geestwater Lisse’’ vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan en kunt u meer informatie over het plan vinden.

(N.B. Indien er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie beslissend.)

Zienswijzen

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerp-beeldkwaliteitsplan ter inzage liggen, kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Lisse, Postbus 200, 2160 AE, Lisse; telefoonnummer 14 0252. U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Lisse via e-mailadres: gemeente@lisse.nl

Wij verzoeken u vriendelijk om bij het indienen van uw zienswijze het volgende zaaknummer te vermelden: Z-22-273233.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Ron van der Geest of Jan den Braber van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252.