Ontwerpbestemmingsplan ‘Frans Halsstraat 6, Lisse’ ter inzage

dinsdag 7 juni 2022

Ontwerpbestemmingsplan ‘Frans Halsstraat 6, Lisse’ ter inzage

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse maken in overeenstemming met artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat zij op 31 mei 2022 hebben besloten het ontwerpbestemmingsplan ‘Frans Halsstraat 6, Lisse’ in procedure te brengen en voor een ieder ter inzage te leggen.

Plangebied

Het plangebied ligt aan het Rembrandtplein/Frans Halsstraat in Lisse. Het plangebied grenst aan de oostzijde aan de bestaande woningen aan de Frans Halsstraat, aan de noordzijde aan een gymzaal, aan de westzijde aan een appartementengebouw aan het Rembrandtplein en aan de zuidzijde aan een bestaande watergang. Aan de overzijde van de watergang ligt Jenaplanschool De Waterval.

Inhoud plan

De Rembrandtschool had door het teruglopende aantal leerlingen steeds minder bestaansrecht, waarna is besloten te fuseren met de RK Sophia Stichting. De Rembrandtschool op de locatie Frans Halsstraat 6 werd opgeheven en de locatie kwam daardoor beschikbaar voor herontwikkeling. Daarna hebben de gemeente Lisse en Woonstichting Stek samengewerkt aan plannen voor sociale woningbouw op deze locatie waarbij wordt uitgegaan van sloop van het bestaande pand. Het ontwerpbestemmingsplan maakt het mogelijk om een appartementengebouw te realiseren (waar maximaal 50 sociale huurwoningen in kunnen worden gerealiseerd). Deze ontwikkeling past niet binnen het geldende bestemmingsplan ‘Lisse Dorp 2010’, omdat de locatie is bestemd voor ‘Maatschappelijk’ en ‘Verkeer-Verblijfsgebied’. Om dit voornemen toch mogelijk te kunnen maken, is een herziening van het bestemmingsplan ‘Lisse Dorp 2010’ noodzakelijk. Het voorontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan de vooroverlegpartners en heeft voor inspraak ter inzage gelegen. In totaal zijn 5 vooroverlegreacties van de overlegpartners ontvangen en 11 inspraakreacties ingediend. De vooroverleg- en inspraakreacties zijn zorgvuldig beoordeeld en hebben niet geleid tot planaanpassing op hoofdlijnen qua massa en bouwhoogte. Wel zijn er naar aanleiding van de reacties overige wijzigingen en ambtelijke wijzigingen doorgevoerd.

Het ontwerpbestemmingsplan is thans gereed voor het zienswijzetraject.

Op het bestemmingsplan is de Crisis- en herstelwet (Chw) van toepassing. Dit betekent voornamelijk dat bijzondere procedurele bepalingen gelden (conform afdeling 2 van hoofdstuk 1 Chw) voor een eventuele beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Frans Halsstraat 6’, bestaande uit een verbeelding, planregels, toelichting en bijlagen bij de toelichting, ligt vanaf woensdag 8 juni 2022 tot en met dinsdag 19 juli 2022 ter inzage.

Inzien

U kunt het ontwerpbestemmingsplan plan inzien in het gemeentehuis van Lisse.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening (ruimtelijkeplannen.nl) door op de volgende link te klikken:

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0553.BPFranshalsstraat6-on01 en op www.lisse.nl onder ‘Inwoners en ondernemers’ – ‘Bouwen en Wonen’ - ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘ontwerpbestemmingsplan Frans Halsstraat 6, Lisse’.

Wilt u langskomen om het ontwerpbestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met J. Braam of met C. Spolders van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling via telefoonnummer: 14 0252.

Zienswijzen

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kan een ieder zijn of haar zienswijze op het plan kenbaar maken. U heeft de keuze om dat (bij voorkeur) schriftelijk of mondeling te doen. Schriftelijke zienswijzen kunt u indienen bij de gemeenteraad van Lisse, Postbus 200, 2160 AE Lisse. Als u uw zienswijze mondeling kenbaar wilt maken, kunt u contact opnemen met de medewerkers J. Braam of met C. Spolders van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling via telefoonnummer 14 0252. Wij verzoeken u vriendelijk om bij het indienen van uw zienswijze het volgende zaaknummer te vermelden: Z-22-242686.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met J. Braam of met C. Spolders van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, team Planvorming via 14 0252.