Ontwerpbesluiten ‘Haven 4, Lisse’ ter inzage

dinsdag 25 januari 2022

Ontwerpbesluiten ‘Haven 4, Lisse’ ter inzage

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse maken bekend, dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Haven 4, Lisse’ met identificatienummer NL.IMRO.0553.bphaven4-onx1 en de ontwerp-omgevingsvergunning met identificatienummer NL.IMRO.0553.OMGVhaven4-onx1 voor een ieder ter inzage ligt.

Toelichting op het voorontwerpbestemmingsplan

Het voornemen is om de locatie Haven 4 in Lisse te herontwikkelen van horecavoorziening met woonhuis naar woningbouw. Op de voormalige horecalocatie is een appartementencomplex (29 appartementen) voorzien. Het voormalige ketelhuis aan de 1e Havendwarsstraat zal als kluswoning gerealiseerd worden, waarbinnen maximaal twee woningen mogelijk zijn.

De verdeling in woningtypologie is als volgt:

- 8 sociale huurappartementen;

- 22 middeldure woningen(inclusief de twee kluswoningen);

- 1 duur appartement.

Daarmee wordt aangesloten op het door de gemeente Lisse vastgestelde woonbeleid. Ook sluit het bouwplan aan op het door de gemeenteraad (eind 2020) vastgestelde beeldkwaliteitsplan ‘Haven-Grachtweg’. Deze ontwikkeling past niet binnen het geldende bestemmingsplan ‘Centrum Lisse 2011’, omdat op de gewenste locatie deels een horecabestemming en deels een bedrijfsbestemming ligt. Volgens dit bestemmingsplan is het binnen deze bestemmingen niet toegestaan om woningen te realiseren op deze locatie. Om dit bouwplan toch mogelijk te kunnen maken, is een herziening van het bestemmingsplan "Centrum Lisse 2011" op dit perceel noodzakelijk. Het voorontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan de vooroverlegpartners en heeft voor inspraak ter inzage gelegen. In totaal zijn tweevooroverlegreacties ontvangen van de overlegpartners. Er zijn twee inspraakreacties ontvangen. De vooroverleg- en inspraakreacties hebben geen consequenties voor het bestemmingsplan en geven geen aanleiding om het bestemmingsplan aan te passen.

Voor deze ontwikkeling heeft het college van Lisse een coördinatiebesluit genomen. Dit betekent dat zowel het ontwerpbestemmingsplan, als de ontwerp-omgevingsvergunning gelijktijdig ter inzage gelegd dienen te worden. Het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp-omgevingsvergunning zijn gereed om ter inzage te leggen.

Terinzagelegging

Het ontwerpbestemmingsplan en de ontwerp-omgevingsvergunning liggen vanaf woensdag 26 januari 2022 tot en met dinsdag 8 maart 2022 ter inzage in het gemeentehuis in Lisse.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan en ontwerp-omgevingsvergunning kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl. Op www.lisse.nl onder ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’- ‘Ter inzage’ – ‘Ontwerpbestemmingsplan ‘Haven 4, Lisse’’ vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan en kunt u meer informatie over het plan vinden.

We werken vanwege de coronamaatregelen alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het plan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Jan den Braber (bestemmingsplan) van het Domein Ruimtelijke ontwikkeling of Arie-Jan Schaap (omgevingsvergunning) van het Domein Publieksservice via telefoonnummer 14 0252 of via de e-mail: j.denbraber@hltsamen.nl of A.Schaap@hltsamen.nl.

Zienswijzen

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Lisse, Postbus 200, 2160 AE, Lisse; telefoonnummer 14 0252. U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Lisse via emailadres: gemeente@lisse.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jan den Braber van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, tel. 14 0252 (ontwerpbestemmingsplan “Haven 4, Lisse”)

Of Arie-Jan Schaap van de afdeling Publieksservice, tel. 14 0252 (ontwerp-omgevingsvergunning bouwen)