Ontwerpbesluit Wet geluidhinder – Ruishornlaan 21, Lisse, gemeente Lisse

dinsdag 19 december 2023
overige overheidsinformatie

Ontwerpbesluit Wet geluidhinder – Ruishornlaan 21, Lisse, gemeente Lisse

De Omgevingsdienst West-Holland heeft een ontwerpbesluit genomen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh) vanwege wegverkeer op de Ruishornlaan in Lisse.

Op basis van de Wgh moet bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek worden gedaan, als dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

In het ontwerp omgevingsplan ‘Ruishornlaan 21, Lisse’ worden in totaal 40 nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Hierbij moet volgens de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de nieuwe woningen.

Voor het plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai bij het bouwvlak van de nieuwe woningen wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft het voornemen hogere waarden vast te stellen vanwege wegverkeerslawaai vanwege het verkeer op de Ruishornlaan van maximaal 56 dB.

Het vaststellen van hogere waarden betekent niet dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek plan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

Het ontwerpbesluit met bijlagen ligt ter inzage van 20 december 2023 tot en met 30 januari 2024 in het gemeentehuis van de gemeente Lisse.

Zienswijzen indienen

U kunt tot en met 30 januari 2024 uw zienswijze indienen. Dat doet u schriftelijk of mondeling binnen zes weken na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken. U stuurt uw zienswijze naar: burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse, per adres Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen:

• -

Omgevingsdienst West-Holland, tel. 071-4083100 (inhoudelijk)

• -

Gemeente Lisse, tel. 14-0252 (ruimtelijke ordeningsaspecten)