Herstelbesluit bestemmingsplan Nieuw Trompenburg

dinsdag 7 maart 2023

Herstelbesluit bestemmingsplan Nieuw Trompenburg

De gemeenteraad van Lisse heeft op 23 februari 2023 een herstelbesluit voor het bestemmingsplanNieuw Trompenburg’ met identificatienummer NL.IMRO.0553.bpnieuwtrompenburg-Vax2 vastgesteld.

Inhoud plan

Op 16 juni 2022 heeft de gemeenteraad van Lisse het bestemmingsplan 'Nieuw Trompenburg’ vastgesteld. Met dit bestemmingsplan wordt de nieuwbouw van in totaal 64 woningen planologisch mogelijk gemaakt, binnen het gebied dat ligt tussen de Achterweg, Vuursteeglaan, Rustoord en Heereweg.

Tegen het bestemmingsplan is beroep ingesteld bij de Raad van State. De Raad van State zal dit beroep gaan behandelen en een uitspraak doen over het bestemmingsplan.

Artikel 6:19 Awb biedt de mogelijkheid om hangende het beroep gebreken uit het oorspronkelijke

vaststellingsbesluit te herstellen in de vorm van het nemen van een zogenaamd herstelbesluit. Deze (ambtshalve) wijzigingen zijn allemaal van ondergeschikte aard. Het stedenbouwkundig plan voor de 64 woningen verandert niet.

De gebreken die in dit herstelbesluit gerepareerd worden, hebben betrekking op:

de woningtypologieën zoals "aaneengebouwd", "twee-aaneen", "vrijstaand" en "gestapeld" zijn in de regels en op de verbeelding vastgelegd;

in de regels is een voorwaardelijke verplichting opgelegd voor de realisatie van bomen, waterberging en haag;

bij de toelichting is er een aanvullende watertoets toegevoegd;

de parkeerbalans krijgt een nadere toelichting.

Het herstelbesluit, met identificatienummer NL.IMRO.0553.bpnieuwtrompenburg-Vax2 ligt van woensdag 8 maart 2023 t/m woensdag 19 april 2023 ter inzage.

Het herstelbesluit ligt vanaf woensdag 8 maart 2023 ter inzage in het gemeentehuis. Wilt u langskomen om het besluit in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Mevrouw José Feijen of de heer Lars Westman via telefoonnummer 14 0252.

Het besluit is vanaf woensdag 8 maart 2023 voor zes weken te vinden op de website van de gemeente Lisse en op de landelijke website: www.ruimtelijkeplannen.nl met identificatienummer NL.IMRO.0553.bpNieuwtrompenburg-vax2.

(N.B. Indien er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie beslissend.)

Beroep

Belanghebbenden kunnen gedurende de periode van donderdag 9 maart 2023 t/m woensdag 19 april 2023 beroep instellen bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Het beroep kan alleen worden gericht tegen de daadwerkelijke inhoud van het herstelbesluit.

Een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van een spoedeisende

zaak, kunt u tegelijkertijd een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter van de Afdeling. Er kan ook digitaal beroep en een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend. Daarvoor is wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website https://digitaalloket.raadvanstate.nl/ voor meer informatie over het digitaal indienen van beroep en een verzoek om voorlopige voorziening.

Aan de behandeling van een beroep en een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten

verbonden.

Inwerkingtreding

Er is eerder beroep ingediend tegen het vaststellingsbesluit van het bestemmingsplan Nieuw Trompenburg. Een nieuw beroep tegen het herstelbesluit heeft van rechtswege mede betrekking op het eerder vastgestelde besluit. Als gevolg daarvan zal het herstelbesluit niet eerder in werking treden dan nadat daarop door de Raad van State een beslissing is genomen.

Crisis- en herstelwet

Op het bestemmingsplan "Nieuw Trompenburg" is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat een belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij/zij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

dhr. Lars Westman of mevr. José Feijen, tel. 14 0252 of per mail: j.feijen@hltsamen.nl of l.westman@hltsamen.nl.