Bestemmingsplan “Frans Halsstraat 6, Lisse” gewijzigd vastgesteld

dinsdag 1 november 2022

Bestemmingsplan “Frans Halsstraat 6, Lisse” gewijzigd vastgesteld

De gemeenteraad van Lisse heeft op 20 oktober 2022 het bestemmingsplan “Frans Halsstraat 6, Lisse” met identificatienummer NL.IMRO.0553.BPFranshalsstraat6-va01 gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen.

Het plangebied ligt aan het Rembrandtplein/Frans Halsstraat 6 in Lisse. Het plangebied grenst aan de oostzijde aan de bestaande woningen aan de Frans Halsstraat, aan de noordzijde aan een gymzaal, aan de westzijde aan een appartementengebouw aan het Rembrandtplein en aan de zuidzijde aan een bestaande watergang. Aan de overzijde van de watergang ligt Jenaplanschool De Waterval.

Bestemmingsplan

De Rembrandtschool op de locatie Frans Halsstraat 6 had door het teruglopende aantal leerlingen steeds minder bestaansrecht en werd opgeheven. Hierdoor kwam de locatie beschikbaar voor herontwikkeling. Daarna hebben de gemeente Lisse en Woonstichting Stek samengewerkt aan plannen voor sociale woningbouw op deze locatie waarbij wordt uitgegaan van sloop van het bestaande pand.

Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om een appartementengebouw te realiseren (waar maximaal 50 sociale huurwoningen in kunnen worden gerealiseerd). Dit is in lijn met

het door de gemeenteraad vastgestelde Woonprogramma 2020-2040. De ontwikkeling past niet binnen het geldende bestemmingsplan ‘Lisse Dorp 2010’, omdat de locatie is bestemd voor ‘Maatschappelijk’ en ‘Verkeer-Verblijfsgebied’. Om dit voornemen toch mogelijk te kunnen maken, is een herziening van het bestemmingsplan ‘Lisse Dorp 2010’ noodzakelijk. Het bestemmingsplan “Frans Halsstraat 6, Lisse” voorziet hierin.

Het raadsbesluit met het vastgestelde bestemmingsplan ligt vanaf woensdag 2 november 2022 tot en met dinsdag 13 december 2022 ter inzage in het gemeentehuis in Lisse.

U kunt de digitale planbestanden van het vastgestelde bestemmingsplan ook inzien op de website van de gemeente www.lisse.nl onder ‘Inwoners en ondernemers’ – ‘Bouwen en Wonen’ - ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan Frans Halsstraat 6, Lisse’ via een link naar de landelijke voorziening (www.ruimtelijkeplannen.nl) of door op de volgende link te klikken:

We werken alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het vastgestelde bestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met mevrouw J. Braam of mevrouw C. Spolders van het domein Ruimtelijke Ontwikkeling via telefoonnummer 14 0252.

Beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van donderdag 3 november 2022 tot en met woensdag 14 december 2022 beroep instellen bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Gelet op de gewijzigde vaststelling geldt dit alleen voor:

• 1.

Belanghebbenden;

• 2.

Niet belanghebbenden wanneer hij of zij:

• 1.

tijdig een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan “Frans Halsstraat 6, Lisse” naar voren hebben gebracht;

• 2.

kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken;

• 3.

bezwaar heeft tegen de wijzigingen die zijn aangebracht bij het vaststellen van het bestemmingsplan ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

Belanghebbenden kunnen bij de Voorzitter van die Afdeling tevens een verzoek om voorlopige voorziening doen. Een verzoek om voorlopige voorziening is alleen ontvankelijk als daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

Het vaststellingsbesluit treedt op donderdag 15 december 2022 in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Crisis- en herstelwet (Chw) is van toepassing verklaard op dit bestemmingsplan

Omdat met dit plan de bouw van meer dan 11 woningen planologisch mogelijk wordt gemaakt, is Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Chw van toepassing. Dit houdt in dat onder meer bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn bij een eventueel in te stellen beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit brengt met zich mee dat alle beroepsgronden in het beroepschriften moeten worden opgenomen. Na afloop van de beroepstermijn kunnen geen nieuwe beroepsgronden worden aangevoerd. Het beroep wordt niet-ontvankelijk verklaard, als binnen de beroepstermijn geen gronden zijn ingediend.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met J. Braam of met C. Spolders van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, team Planvorming via telefoonnummer 14 0252.