Ontwerpbesluiten Elka, Grevelingstraat 8 Lisse

Ruimtelijke plannen

Ontwerpbesluiten Elka, Grevelingstraat 8 Lisse

Logo Lisse

De gemeente Lisse is van plan om het project Elka te realiseren. Het project betreft de transformatie van voormalig bedrijventerrein Elka tot woningbouw, kadastraal bekend bij de gemeente Lisse als sectie D, nummer 4692 en 8505.

Voor de ontwikkeling van de Elka locatie heeft het college een coördinatiebesluit genomen. Daarom liggen de volgende ontwerpbesluiten ter inzage:

- het ontwerpbestemmingsplan Elka-terrein

- het ontwerpbesluit omgevingsvergunning

- het ontwerpbesluit hogere waarden

Ontwerpbestemmingsplan

Het ontwerpbestemmingsplan Elka-terrein met de identificatie NL.IMRO.0553.bpdorp2010elka-ON01, voorziet in een appartementencomplex met 26 appartementen, 14 grondgebonden woningen en een waterkom met 40 ligplaatsen.

Ontwerpbesluit omgevingsvergunning

Het ontwerpbesluit omgevingsvergunning bestaat uit de activiteit ‘het bouwen van 14 woningen en 26 appartementen met parkeervoorziening en ligplaatsen voor 40 boten’.

Ontwerpbesluit Wet geluidhinder

De Omgevingsdienst West-Holland heeft een ontwerpbesluit genomen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh), vanwege het wegverkeer op de Ruishornlaan, de Laan van Rijckevorsel en de Gladiolenstraat.

Op basis van de Wgh dient bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek te worden verricht, indien dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

In het ontwerpbestemmingsplan wordt o.a. de mogelijkheid geboden 14 nieuwe grondgebonden woningen en een appartementencomplex met 26 appartementen te realiseren. Hierbij moet conform de Wgh aandacht worden geschonken aan het weg- en railverkeerslawaai bij de nieuwe woningen. Ten behoeve van de nieuwe woningen, is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft hogere waarden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai van maximaal 56 dB.

Volledigheidshalve wordt er op gewezen dat het vaststellen van hogere waarden niet betekent dat het verkeer meer geluid mag produceren maar dat voor een specifiek bouwplan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

Crisis- en herstelwet

Op het ontwerpbestemmingsplan "Elka-terrein" is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent voornamelijk dat bijzondere procedurele bepalingen gelden voor een eventuele beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Omdat gebruik wordt gemaakt van de coördinatieregeling volgens artikel 3.30 van de Wro liggen de drie ontwerpbesluiten tegelijkertijd voor iedereen ter inzage van woensdag 5 december 2018 tot en met dinsdag 15 januari 2019 in het gemeentehuis. Wilt u de stukken inzien dan kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0252. U kunt de stukken ook raadplegen via de website www.lisse.nl en op www.ruimtelijkeplannen.nl.

Zienswijzen geven

U kunt tot en met dinsdag 15 januari 2019 uw zienswijze indienen. Richt uw brief aan burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse, Postbus 200, 2160 AE Lisse en/of burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse, p/a Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden. U kunt ook mondeling uw zienswijze geven.

Belanghebbenden die tijdig gemotiveerde zienswijzen hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit kunnen beroep tegen het definitieve besluit instellen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Mevrouw J.W.J. Feijen, tel. 14 0252 (ontwerpbestemmingsplan Elka-terrein)

De heer T. van Noort, tel. 14 0252 (ontwerpbesluit omgevingsvergunning bouwen)

De heer V. Kartak, tel. 071-4083100 (ontwerpbesluit hogere waarden)