Hoi mam, ik heb een nieuw telefoonnummer…(Lies Spruit)

Ongeloof

Tijdens mijn vakantie kijk ik regelmatig in onze Whatsapp-familiegroep, oftewel ‘de familieapp’. Mijn partner en ik verblijven twee weken in een appartement op een Waddeneiland en er komt veel familie langs. Die verwelkomen we steevast op de kade, als de veerboot uit Harlingen aankomt. Daar gaan de nodige appjes aan vooraf, zodat we zeker weten dat we er staan als ze aankomen. Ineens gebeurt wat ik tot nu toe alleen via anderen heb gehoord. Ik krijg een appje om het telefoonnummer van een van de kinderen te veranderen. Afzender en telefoonnummer onbekend. Dat is raar, want ik heb ze net nog gesproken en ze hebben er niets over gezegd. Ik vertrouw het niet. Onmiddellijk verschijnen ook alle waarschuwingen uit de media op mijn netvlies. Niet instinken! Hier zijn kwade bedoelingen mee!

Fraude

Degene die dit bericht verstuurt, doet zich voor als familielid, vriend of bekende van de ontvanger. Hij of zij hoopt dat de ontvanger meteen het nieuwe telefoonnummer accepteert. Als dat gebeurt, volgt er vrijwel zeker een poging om geld af te troggelen. Door bijvoorbeeld te appen: ‘Mijn bankrekening is geblokkeerd, kun je me alvast wat geld voorschieten?’. Deze ‘vriend-in-nood-oplichting’ is momenteel een van de meest voorkomende fraudes via Whatsapp. Dat er grote kans is dat je daarin trapt, snap ik wel. Je eerste reflex is namelijk dat je je kind, broer of vriend graag wilt helpen! Maar in werkelijkheid vul je op die manier de zakken van boeven. Niet doen dus! Als je zo’n berichtje krijgt, controleer het dan eerst uitgebreid bij de vermeende afzender voordat je ook maar iets doet. De kans is namelijk groot dat er sprake is van oplichting.

Stijgende cijfers

Deze vorm van oplichting heeft in coronatijd een enorme vlucht genomen. Het aantal aangiftes neemt in rap tempo toe. Voorkomen is beter dan genezen. Je kunt hier zelf iets tegen doen. Om te beginnen is het belangrijk om niet al te goedgelovig te zijn. Maak ook afspraken met je gezin en/of familie over wat te doen in een dergelijke situatie. Verder is het noodzakelijk dat je alle geadviseerde beveiligingsmaatregelen op computer en telefoon regelmatig bijhoudt en vernieuwt. Wil je hulp? Kijk dan op fraudehelpdesk.nl. Je kunt hier ook vervelende voorvallen melden.

Een goede les

Weer even terug naar het Waddeneiland. Ik las het bericht nog een keer en ik wilde het zeker weten. Dus sprak ik met alle gezinsleden. Mijn gevoel klopte: er was helemaal geen voornemen voor een nieuw telefoonnummer. Op internet zocht ik naar informatie over wat ik moest doen en ging aan de slag. Ik blokkeerde het telefoonnummer en verwijderde de boodschap. En ik moest  een nieuwe telefoon kopen. Die van mij was kennelijk zo oud, dat ik alle beveiligingsmaatregelen niet goed kon updaten. Een goede les!

Lies Spruit, burgemeester
lspruit@lisse.nl

Ga naar het begin