29 april 2020: aandacht en actie (Jolanda Langeveld)

Het is vrijdagmiddag en mooi weer. Het is rustig op straat. Ik ben op de fiets op weg om samen met de thuiszorg bloemen rond te brengen. De landelijke bloemenactie van Ali B. om eenzame mensen een hart onder de riem te steken, was zo’n groot succes dat Lisse helaas niet meer mee kon doen. Gelukkig hebben we het wel lokaal voor elkaar gekregen met behulp van een Lissese kweker.  

 

Bloemen

Aan de voordeur, uiteraard op 1,5 meter afstand, voer ik een gesprekje. Mevrouw is blij met de bloemen en de aandacht. Het valt haar zwaar om zo weinig contact te hebben en afstand te moeten bewaren. Gelukkig is de thuiszorg er, want daar kijkt zij deze dagen echt naar uit. Ik vind het ook fijn om met haar te praten, zo’n moment van contact. Ik fiets met een dubbel gevoel door naar het volgende adres. Die mevrouw is nu weer alleen, terwijl mensen zien en spreken zo belangrijk is.


Sneltreinvaart

Niet alleen voor eenzame ouderen is contact belangrijk. We hebben het allemaal nodig. We missen het. Daarom zoeken we elkaar op andere manieren op. Er wordt veel gebeld via telefooncirkels, met eigen contacten of met professionals. En we gebruiken massaal FaceTime, WhatsApp beeldbellen, Hangouts, MS teams en nog meer. Zowel voor het werk als privé. Alles om elkaar ook even te kunnen zien tijdens het praten. Als je erover nadenkt is het bizar: ruim een maand geleden wilden we de jeugd graag nog achter het scherm vandaan hebben en nu grijpen we allemaal naar onze telefoons en tablets. Wie had dat gedacht? Het is digitalisering in sneltreinvaart.



Iedereen bereiken

Maar, er is dus ook een groep mensen die nog niet zo digitaal vaardig is. Die het moeilijk vindt om hulp te vragen of niet weet waar ze hun vraag kunnen stellen. Zoals bijvoorbeeld die mevrouw waar ik een praatje mee maakte. Samen met onze lokale instellingen en organisaties proberen we daarom zoveel mogelijk mensen te bereiken via weekbladen, brieven en de telefoon. Welzijnskompas trekt zelfs door het dorp in een TukTuk (een riksja met motor). Zo laten we weten dat we er zijn. Heeft u hulp nodig of behoefte aan een luisterend oor? Er zijn mensen die u verder kunnen helpen. Een makkelijke eerste stap is een telefoontje naar Welzijnskompas: 0252 757 100.


Petje af

Ik beleef dit nog steeds als een onwerkelijke tijd. Gelukkig zie ik veel saamhorigheid. Mensen willen elkaar graag helpen. En ik ben blij als ik hoor over de acties die er zijn en de hoeveelheid mensen die zich aanmelden als vrijwilliger. Petje af voor onze professionals, vrijwilligers en alle anderen die hun steentje bijdragen. Ook in Lisse doen we het samen en dat helpt ons door deze nare tijd. Daarom wil ik u vragen, ga hier vooral mee door!
 

Jolanda Langeveld, wethouder

j.langeveld@lisse.nl

Ga naar het begin