De generatiewissel

De bollenwereld verandert

Ooit een bollenkweker gezien? U heeft vast net als ik het traditionele beeld voor ogen van mannen, die in weer en wind kromgebogen over het veld staan om de bollen te planten of het onkruid te wieden. De nieuwe bollenkwekers zijn echter jonge mannen of vrouwen, met grote ondernemingen die grote lappen grond met machines bewerken en hun producten over de hele wereld verkopen.  Zij nemen enorme financiële risico’s en moeten hun bedrijf overeind zien te houden in een sterk veranderende wereld. Onze streek ontleent zelfs zijn naam aan deze ondernemers.

De teelt is eeuwenoud

Wij zijn met recht trots op onze Bollenstreek en ontvangen in het voorjaar veel toeristen om de bloemenpracht aan krokussen, hyacinten, tulpen en andere bloemen te laten zien. Sinds de zestiende  eeuw worden er in onze omgeving al bollen geteeld. De huidige Bollenstreek ontstond pas echt in de 2e helft van de negentiende eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Keukenhof opgericht als belangrijk herkenbaar icoon in binnen- en buitenland.  Voor veel inwoners is onze mooie omgeving heel vanzelfsprekend. De bloemen groeien echter niet vanzelf. Er zijn veel ondernemers in de weer om onze streek het aanzien te geven waar wij trots op zijn. Zij proberen met passie voor de Bollenstreek op verschillende manieren hun brood te verdienen met het produceren van bollen en bloemen.

Hedendaagse uitdagingen

Nog niet zo lang geleden mocht ik een bijeenkomst met jonge bollenondernemers voorzitten. Zo’n 15 zelfbewuste twintigers en dertigers zaten voor mijn neus, klaar om aan de rest van het, vooral oudere, gezelschap duidelijk te maken dat zij er zijn en serieus genomen willen worden. Het gesprek ging over de hedendaagse uitdagingen van schaalvergroting, het moeilijk vinden van arbeidskrachten en een veeleisende overheid. Zij maken zich zorgen over het imago van de bollenteelt en willen weten of er voor hen nog steeds plek is in de Bollenstreek. Ze vragen waardering voor hun inspanningen om met steeds minder chemische middelen hun producten te leveren.

Een eigentijdse generatie

Ik was onder de indruk van hun passie en toewijding.  Het is een eigentijdse generatie ondernemers. Zij snappen heel goed dat zij het gesprek met hun omgeving moeten opzoeken om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Het is nodig dat politiek en samenleving hun wensen en behoeften beter leren kennen. De nieuwe generatie bollenkwekers is op haar beurt bereid om een inkijkje te geven in haar bedrijven en spant zich in om in onze streek op een hedendaagse manier verantwoord te ondernemen.  Zij verdienen onze aandacht.

 

Lies Spruit, burgemeester

lspruit@lisse.nl 

 

Ga naar het begin