Notitie en reikwijdte detailniveau voor Omgevingsvisie Lisse

Overig

Notitie en reikwijdte detailniveau voor Omgevingsvisie Lisse

Logo Lisse

Burgemeester en wethouders van Lisse geven op grond van het bepaalde in de Wet milieubeheer kennis van hun voornemen om een Omgevingsvisie voor te bereiden en de procedure van een milieueffectrapportage (m.e.r.-procedure) te doorlopen.

Inleiding

De gemeente Lisse is voornemens een Omgevingsvisie op te stellen voor het gehele grondgebied van de gemeente. Met de Omgevingsvisie Lisse worden kaders gesteld aan ontwikkelingen zoals woningbouw, opwekking van duurzame energie, infrastructuur, (nieuwe) bedrijvigheid, vitaal centrum en verdere benutting van de recreatiepotenties van Lisse. Onder andere vanwege het kaderstellend karakter van een Omgevingsvisie, geldt de wettelijke verplichting tot het doorlopen van een m.e.r.-procedure en het opstellen van een milieueffectrapport (MER).

Het doel van de milieueffectrapportage

Het doel van de m.e.r.-procedure is het in beeld brengen van de milieueffecten van de voorgenomen ontwikkelingen in de gemeente en het milieubelang volwaardig en vroegtijdig in de plan- en besluit­vormings­procedure een plaats te geven.

Wat wordt in de m.e.r. onderzocht?

In het MER worden de gevolgen voor het milieu van de voorgenomen omgevingsvisie beschreven. Voor een aantal elementen van de omgevingsvisie moeten nog nadere keuzes worden gemaakt, hiervoor zijn nog varianten in beeld. In het MER worden de effecten van de varianten beschreven. Deze effectbeschrijving staat ten dienste van het maken van keuzes. In een korte notitie is beschreven wat gaat worden onderzocht (ook wel ‘reikwijdte’ genoemd) en hoe de milieueffecten zullen worden onderzocht (ook wel aangeduid als ‘detailniveau’).

Procedure

Deze openbare kennisgeving is de eerste stap in de plan-m.e.r. procedure. Deze eerste stap in de procedure is bedoeld om reactie te ontlokken over de onderzoeksvragen voor het MER: wat (bijvoorbeeld andere varianten) moet worden onderzocht en hoe moet het onderzoek worden gedaan (welke milieueffecten?).

Uw reactie

De notitie over reikwijdte en detailniveau ligt met ingang van donderdag 18 maart t/m woensdag 28 april 2021 gedurende 6 weken ter inzage via www.lisse.nl/inzoomen en op het gemeentehuis Heereweg 254 te Lisse. Wij werken vanwege de coronamaatregelen alleen nog maar op afspraak. Wilt u langskomen om de notitie reikwijdte en detailniveau in te zien, dan kunt u een afspraak maken via de website www.lisse.nl ‘maak een afspraak’.

Zienswijzen kunnen gedurende de terinzagelegging schriftelijk worden ingediend. U kunt deze richten aan het College van B&W, Postbus 200, 2160 AE Lisse. Deze zienswijzen worden betrokken bij het vaststellen van de definitieve onderzoekagenda voor het MER.