Besluit Wet geluidhinder – Von Bönninghausenlaan 54, gemeente Lisse

dinsdag 4 oktober 2022
overige overheidsinformatie

Besluit Wet geluidhinder – Von Bönninghausenlaan 54, gemeente Lisse

De Omgevingsdienst West-Holland heeft een besluit genomen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh), vanwege het wegverkeer op de Westelijke Randweg (N208) en de Keukenhofdreef.

Op basis van de Wgh moet bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek worden gedaan, als dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

In het plan ‘Nieuwbouw Von Bönninghausenlaan 54’ wordt de mogelijkheid geboden om de bestaande woning aan de Von Bönninghausenlaan 54 te slopen en een nieuwe woning te realiseren. Hierbij moet volgens de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de woning.

Voor het plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft hogere waarden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai van maximaal 53 dB.

Het vaststellen van hogere waarden betekent niet dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek bouwplan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

De stukken liggen ter inzage van woensdag 5 oktober tot en met dinsdag 11 oktober 2022 in het gemeentehuis van Lisse.

Bezwaar

Naar aanleiding van het besluit kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk binnen zes weken na bekendmaking (publicatie) van deze beschikking. U stuurt uw bezwaarschrift naar Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.