Ga naar de inhoud

Beleidsregel briefadres gemeente Lisse 2017

Publicatiedatum:
woensdag 26 juni 2019
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
Beleidsregels



Beleidsregel briefadres gemeente Lisse 2017

Het college van burgemeester en wethouders van Lisse,

 

Gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.49, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en de circulaire briefadres (Kenmerk 2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016.

 

Overwegende dat:

 

het gewenst is om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de aangifte en de registratie van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan; dat het gewenst is dat dak- en thuislozen die binnen de gemeente verblijven een briefadres kunnen verkrijgen op het gemeentehuis wanneer zij die niet elders kunnen verkrijgen.

Besluit vast te stellen:

 

De beleidsregel briefadres gemeente Lisse 2017.

Artikel 1. Begrippen

  • a.

    Briefadres:

    het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen.

  • b.

    Briefadresgever:

    De natuurlijke of rechtspersoon of instantie die als eigenaar, bewoner of verantwoordelijke toestemming geeft voor het hebben van een briefadres.

  • c.

    Gemeentelijk briefadres:

    Een door de gemeente aangewezen adres waar personen met uitdrukkelijke toestemming van de gemeente briefadres mogen houden. Het briefadres van de gemeente Lisse is:

    Gemeentehuis Lisse t.a.v. Burgerzaken, Heereweg 254, 2161 BS Lisse.

  • d.

    Briefadreshouder:

    De ingezetene in de Basisregistratie Personen die een briefadres houdt.

  • e.

    Hulpverlenende instantie bij dak- en thuisloosheid: Dit is overwegend de Binnenvest.

  • f.

    Lokaal loket:

    Het lokaal loket is het informatie- en adviespunt voor de inwoners op het gebied van welzijn, zorg, wonen en inkomensondersteuning.

Artikel 2. Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    Het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      Dak- of thuisloosheid;

    • b.

      Korte overbrugging tussen twee woonadressen, mits betrokkene niet daadwerkelijk beschikt over een woonadres;

    • c.

      De uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      Kort verblijf in het buitenland: korter dan twee derde van een jaar;

    • e.

      Korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.

  • 2.

    Verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijf-huizen).

  • 3.

    Verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP.

  • 4.

    Verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is.

Artikel 3. Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    De briefadresgever en de briefadresaanvrager moeten in persoon op het gemeentehuis verschijnen en moeten zich kunnen identificeren. In geval van art. 2.2, 2.3 en 2.4. hoeft men niet in persoon te verschijnen bij Burgerzaken.

  • 3.

    De aanvrager is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 4.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het derde lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      Een volledig ingevuld en ondertekend formulier aangifte briefadres;

    • b.

      Een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager;

    • c.

      Een geldig identiteitsbewijs en een schriftelijke verklaring van instemming van degene bij wie het briefadres wordt gehouden (ook instemmen met het feit dat hij de stukken in ontvangst neemt en ervoor zorgt dat de stukken de briefadreshouder bereiken).

  • 5.

    In geval van artikel 2, lid 1 onder a moet een verklaring van begeleiding van een hulpverlenende instantie worden overlegd.

  • 6.

    Aan het houden van een briefadres kan een onderzoek vooraf gaan als de reden voor het briefadres een van de redenen is genoemd in artikel 2, lid 1.

  • 7.

    De briefadresgever die als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie ingeschreven staat, kan maximaal twee briefadressen op zijn woonadres verstrekken, aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens.

  • 8.

    Artikel 3, lid 2 is niet van toepassing indien er een briefadres wordt gevraagd bij een instantie, welke is aangewezen op grond van art. 2.40 van de wet BRP, juncto artikelen 17 t/m 19 Regeling BRP.

Artikel 4. Onvolledige aangifte

  • 1.

    De aanvraag is volledig indien alle benodigde stukken zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als een of meer stukken ontbreken, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aanvraag niet binnen de in lid 2 bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aanvrager, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    De aanvraag wordt niet behandeld indien niet voldaan wordt aan de in lid 2 en 3 vermelde vereisten.

Artikel 5. Weigeringsgronden

Het is niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres indien:

  • a.

    De aanvrager een woonadres heeft als omschreven in artikel 1.1. onder o. van de Wet BRP;

  • b.

    De aanvrager langer dan acht maanden gedurende een jaar in het buitenland verblijft en niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft;

  • c.

    De aanvrager beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    Er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    Het briefadres een adres betreft waarop al aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

  • f.

    Het briefadres niet in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen voorkomt;

  • g.

    Het briefadres een postbus is;

  • h.

    Het briefadres een adres is van een recreatiewoning;

  • i.

    De aangifte een eerste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie betreft, komende vanuit het buitenland;

  • j.

    Het briefadres een woonadres betreft waarop geen personen staan ingeschreven;

  • k.

    De briefadresgever vreemdeling is en geen rechtmatig verblijf heeft in Nederland als bedoeld in artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000.

Artikel 6. Termijn briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder a wordt een briefadres gegeven voor de duur van drie maanden. In die drie maanden zorgt de cliënt onder begeleiding van de hulpverlenende instantie dat hij de zaken op orde krijgt.

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder b en c wordt een briefadres gekozen voor de duur van zes maanden.

  • 3.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder d, wordt een briefadres gekozen worden voor de maximale duur van acht maanden.

  • 4.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder e, wordt een briefadres gekozen worden voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 5.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 2, 3 en 4 wordt in overleg met de betrokkene en de instelling de termijn van het briefadres afgesproken.

  • 6.

    Als de briefadreshouder voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste lid geen woonadres heeft gekozen, kan door de briefadreshouder een verzoek ingediend worden om het briefadres te verlengen.

  • 7.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder a, b kan de termijn voor een briefadres maximaal drie keer met een periode van maximaal zes maanden verlengd worden.

  • 8.

    Bij het aflopen van de termijn moet een verzoek tot verlenging worden ingediend.

  • 9.

    Als er geen aanvraag voor verlenging wordt ingediend, start er een onderzoek naar de verblijfplaats van betrokkene (adresonderzoek).

  • 10.

    De aanvraag voor de verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 tot en met 6.

Artikel 7. Procedure

  • 1.

    Het college beslist over de inschrijving.

  • 2.

    Het college kan advies vragen aan de medewerkers van het lokaal loket over de aangifte tot inschrijving.

Artikel 8. Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 9. Inwerkingtreding en overgangsbepaling

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking van de beleidsregel door publicatie.

 

Briefadressen die al zijn toegekend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregel blijven maximaal 1 jaar na inwerkingtreding van deze beleidsregels geldig.

 

Aanvragen die worden ingediend na inwerkingtreding van deze beleidsregel worden getoetst aan deze beleidsregel.

Artikel 10. Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: “Beleidsregel Briefadres gemeente Lisse 2017”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 december 2017.

De secretaris,

De heer J.W. Schellevis

De burgemeester,

Mevrouw A.W.M. Spruit

Ga naar het begin