Regeling commissie straatnaamgeving
Regeling commissie straatnaamgeving
Er is een commissie straatnaamgeving die het college van burgemeester en wethouders adviseert, hierna te noemen “de commissie”.
De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over het toekennen, wijzigen en intrekken van namen aan wijken, buurten, delen van de openbare ruimte, gemeentelijke gebouwen, bouwwerken, verblijfsobjecten, ligplaatsen, standplaatsen en bouwprojecten.
Artikel 4 Ambtelijk secretaris
De functie van secretaris en plaatsvervangend secretaris worden door de twee ambtelijke leden vervuld.
-
1.
De commissie komt bijeen wanneer de voorzitter dit nodig acht of op verzoek van het college van burgemeester en wethouders. Indien de vergadering op verzoek van het college van burgemeester en wethouders wordt gehouden, wordt de vergadering belegd binnen drie weken na ontvangst van een verzoek daartoe.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
- 7.
-
8.
Het advies van de commissie aan het college bevat, voor zover relevant, de zienswijzen van de leden van de commissie en wordt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering, doch uiterlijk binnen vier weken na de dag van de vergadering van de commissie waarin het advies tot stand is gekomen, schriftelijk ter kennis gebracht van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders, gehoord de commissie.
Besluiten van het college tot benoemingen van voorzitter en leden van de commissie die zijn gedaan op grond van de Regeling commissie straatnaamgeving van 9 februari 2016 zijn aan te merken als benoemingen op grond van onderhavige regeling.
Toelichting op de Regeling commissie straatnaamgeving
Straatnamen en namen van delen van de openbare ruimte zijn om meerdere redenen van belang. Zo maakt de indeling van de gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers, en anderzijds dienstverleners - zoals politie, brandweer, ambulance en posterijen - zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten van belang voor de gemeente zelf. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op alfanumerieke volgorde van straatnamen.
Namen van delen van de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Deze namen moeten worden bedacht en toegekend aan straten, wijken of buurten. Daarbij dienen de namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal. Zij moeten uniek zijn in de betreffende woonplaats. Zij mogen geen verwarring veroorzaken, doordat een nieuwe naam in klank of schrijfwijze te veel lijkt op een al bestaande naam. Omdat naamgeving voor (zeer) lange termijn geldt, moet worden gewaakt voor modieuze naamgeving en moet terughoudendheid worden betracht bij naamgeving op grond van actualiteit. En zo zijn er nog meer algemeen gangbare “regels” te noemen waar bij de naamgeving op gelet moet worden.
Bij het toekennen van namen moet ook rekening worden gehouden met de afspraken die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met TNT N.V. (thans: PostNL). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van TNT N.V. (thans: PostNL) om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen aanbrengen in straatnaamgeving die tot wijziging in het postcodesysteem noodzaken. Hiervan was bijvoorbeeld sprake toen een Friese gemeente besloot haar straatnamen in het Fries om te zetten. Indien een gemeente zich niet houdt aan de afspraak om de straatnaamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die TNT N.V. (thans PostNL) als gevolg hiervan moet maken bij de desbetreffende gemeente in rekening gebracht.
De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte, gemeentelijke gebouwen, bouwwerken, verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen berust bij het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Lisse. Op grond van artikel 84 van de Gemeentewet kunnen burgemeester en wethouders een adviescommissie instellen. De commissie straatnaamgeving is aan te merken als een dergelijke adviescommissie. De commissie adviseert burgemeester en wethouders over de toekenning van de namen zoals hiervoor bedoeld. Aangezien het om een adviescommissie gaat, dragen burgemeester en wethouders geen taken over aan de commissie.
In 2016 is de commissie straatnaamgeving ingesteld. De verwachting was dat met deze nieuwe werkwijze en het toevoegen van deskundigheid van personen buiten de ambtelijke dienst een optimale kwaliteit en zorgvuldigheid bij deze taakuitvoering zou worden bereikt. Inmiddels hebben we 3 jaar ervaring opgedaan en blijkt de uitgesproken verwachting opgeld te doen. De commissie levert kwalitatieve, goed gemotiveerde adviezen aan.
Projecten worden genoemd omdat bouwondernemingen/projectontwikkelaars soms zelf namen willen toekennen aan nieuwbouwplannen/ bouwwerken, zonder daarbij rekening te houden met de uitgangspunten die de commissie hanteert voor de toekenning van namen. Een en ander betekent dat ingeval een ontwikkelaar een naam wil toekennen aan een bouwproject, dat dit bij het college gemeld moet worden, die vervolgens de commissie straatnaamgeving om advies kán vragen.
Bij de samenstelling van de commissie is gekozen voor een deels ambtelijke bezetting vanuit een werk gerelateerde betrokkenheid bij deze taak en deels een inzet van burgers. Historische kennis kan van grote waarde zijn bij het toekennen van straatnamen. Dat is de reden waarom een vertegenwoordiging van de Vereniging Oud Lisse expliciet genoemd wordt. Daarnaast zal bij de benoeming van de twee overige burgerleden ook gelet worden op affiniteit met het taakveld en zo mogelijk een aannemelijk, relevante toegevoegde waarde – qua achtergrond en kennis - voor de commissie. Het lidmaatschap van de commissie is voor de ambtelijke medewerkers en de vertegenwoordiger van de Vereniging Oud Lisse gebonden aan de functie. Als zij de functie verlaten, zijn zij automatisch geen lid meer van de commissie.
Het secretariaat wordt om praktische redenen vervuld door de ambtelijke vertegenwoordiging in de commissie. De ambtelijke leden zullen immers doorgaans altijd aanwezig kunnen zijn. Om de commissie niet te groot te laten worden is gekozen voor een combinatie van secretaris, tevens lid van de commissie.
Bij de bepaling op grond waarvan de commissie bijeen wordt geroepen is aangesloten bij gangbare praktijk. Ook de regeling van een tweede vergadering, indien voor de eerste vergadering niet een quorum is opgekomen, is gebaseerd op praktijkervaring. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij overeenkomstig artikel 23 van de Gemeentewet besloten zou worden de deuren te sluiten (N.B. voor ‘raad’ dient te worden gelezen ‘commissie’).